Här kommer tips på 3 effektiva dagliga tips som kan öka din ämnesomsättning och hjälper dig att bränna fett och därmed öka din viktminskning. För att lyckas med din viktminskning och uppnå ett hållbart resultat så är det viktigt för att öka medvetenhet om hur man kan upprätthålla en hälsosam kroppsvikt genom att leva ett aktivt liv och här beskriver vi hur enkla metoder så som att dricka riktligt med vatten, dricka ett detox te eller fit tea samt hur regelbundna måltider kan hjälpa dig att öka förbränningen.

1. Drick vatten!

Att dricka ett iskallt glas vatten med hög frekvens kan öka din ämnesomsättning. I en studie som genomförts vid University of Utah fann forskarna att genom att dricka åtta glas vatten om dagen kan vara effektiva för att främja en snabb ämnesomsättning. Deltagarna i studien fick testpersonerna regelbundet dricka vatten om dagen. På den femte dagen innan de började sin dag, var de anslutna till en maskin som skulle avgöra hur många kalorier de brände per minut medan de vilade tillsammans med övervakning av urinkoncentration och indikatorer som mätte blodvärden samt vätskebalansen i kroppen. Resultaten av studien visade att de som konsumerade fyra glas vatten om dagen i stället för åtta var betydligt mer uttorkade och redovisade lägre, eller långsammare förbränningshastigheter. Forskare föreslår att 8-10 glas vatten om dagen kommer att leda till högre förbränningshastigheter.

 2. Drick te

Te är vetenskapligt bevisat att öka din ämnesomsättning medan det hjälper till att hålla igång din förbränning. I en studie publicerad i Journal of Medicine Investigation, testade forskare effekterna av oolong te på energimetabolism hos 11 friska japanska kvinnor som antingen konsumeras vatten, teatox somatox te, oolong te, eller grönt te. I jämförelse med vatten och grönt te, ökad teatox te förbränningen med minst 10 procent vilket ökar den totala ämnesomsättning. Polyfenoler är en typ av föreningar som finns i te och sägs vara ansvarig för att höja ämnesomsättning.

 

 

3. Ät var tredje timme

Ju oftare du äter, desto snabbare blir din ämnesomsättning. Men att äta oftare betyder inte att du kan konsumera tunga livsmedel med högt kaloriintag i högre frekvens. Istället bör du hålla ditt kaloriintag indelad i tre måltider om dagen med två nyttiga snacks i mellan dina måltider. Det är rekommenderat att äta inom en timme efter att vakna upp för att förhindra kroppen från att gå in i svältläge. För att hålla din ämnesomsättning igång föreslår forskare att följa schemat nedan:

6-8:00 – Frukost

10:00 – Mellanmål

12-14:00 – Lunch

15-17:00 – Mellanmål

17-19:00 – Middag

 

Ät inte efter klockan 20:00