Många Svenskar mellan 15-74 har idag egna företag. Närmare bestämt 496 800 stycken enligt en mätning 2012. En del har det som en extra inkomst vid sidan av sitt ordinarie jobb. Andra livnär sig helt på sitt företag.

 

Hur väl man lyckas med sitt företag beror såklart på flera olika faktorer. Men en av de mest avgörande är såklart marknadsföringen. Utan en riktig marknadsstrategi blir det mycket svårt att lyckas med sin försäljning. Men eftersom marknadsföring kostar pengar gäller det att lägga pengarna på rätt marknadskanaler. Alla har ju inte råd med TV reklam direkt. Har man produkter eller tjänster som riktar sig till den yngre publiken skulle jag säga att Internet är den mest kostnadseffektiva marknadskanalen idag. Men det beror såklart på vad du säljer.

 

Marknadsföring är så mycket mer än snygga annonser. Marknadsföring handlar egentligen om allt runt om kring själva produkten. Kontaktnät, design, mediebevakning eller helt enkelt synas och höras på rätt ställen. Den överlägset bästa marknadsföringen man kan få är rekommendationer från befintliga kunder. Se bara på Iphone som var och varannan äger idag. Helt utan utan TV- eller radioreklam i Sverige. Men för att komma dit gäller det att leverera något extra.

 

Hur skapar man upp en ny marknadsstrategi?

Det första man bör göra är att fastställa en budget. Sedan ska man försöka hitta vilken kategori av människor eller företag som skulle vara intresserade av den produkten eller tjänsten som man säljer. Där efter får man klura ut vilka marknadskanaler dessa använder. Dagstidningar eller kanske olika branschtidningar?

 

Marknadsföring Online

På Internet finns idag oändligt med möjligheter att marknadsföra sina produkter och tjänster. Så valet beror helt på vilken marknadsstrategi man har. Man kan lägga upp s.k. banners på välbesökta sidor. Banners har oftast en resultatbaserad kostnad som bygger på antal visningar eller antal klick. Ett annat vanligt alternativ är att marknadsföra sig via Google. Då kan man köpa reklam som publiceras på de nyckelord eller meningar man valt. På så sätt kan du marknadsföra dig mot dem som söker information om dina produkter eller tjänster. Men för de med minimal budget finns nu även marknadskanaler som är helt gratis. Ett exempel på detta är att skriva en artikel i ett ämne som berör det man säljer och på så sätt bygga in reklam i artikeln. Där efter kan man gratis publicera sin artikel på en sida som exempelvis Pagezone.se.

 

Direktreklam

Direktreklam är ett annat effektivt sätt att marknadsföra sig på. Fungerar även för de med mycket begränsad budget eftersom man väljer omfattningen på utskicket själv.

På så sätt kan man även på ett enkelt sätt skicka ut direktreklam till den specifika kundkategorin som man söker. T.ex. småbarnsföräldrar, egenföretagare eller kanske lastbilschaufförer. Posten har idag flera bra tjänster när det gäller denna typ av direktreklam för småföretagare. Så kika in där om du vill veta mer.

 

Gratis marknadsföring

Effektiv marknadsföring handlar om att få så många kunder som möjligt per investerad krona i marknadsföring. Vad kan då vara mer effektivt än gratis marknadsföring?  Skriv en intressant artikel i ett ämne som ligger nära det du vill marknadsföra. Gärna med de sökord eller fraser som du vill synas på. I artikeln skriver du sedan information om din hemsida eller det du säljer ur ett externt perspektiv. Lägg gärna även till bilder för att öka intresset. Där efter kan du helt gratis publicera artikeln på denna sida.

Vipps så har du en publik artikel som skapar ett mervärde för dig eller ditt företag. Helt gratis!

Ju högre status denna artikel får desto mer gratis reklam ger den dig. Artikelns status bedöms av antalet läsare samt antalet länkar som pekar på din artikel.