Varje dag bombarderas våra sociala medier med annonser från företag om viktminskning som lovar att om du följer deras plan kan du förlora 10, 15 och till och med 20 kilo och gå ner i vikt på en månad. När den en återförening, bröllop eller andra stora händelse närmar sig så kan det vara frestande att tro dessa påståenden. Men en sund viktminskningsplan behövs och en hälsosam livsstil för att du ska uppnå dina viktminskningsmål säkert och hållbart.

 Viktminskning

På en månad kan du rimligen förutse att förlora 4-6 kilo om du följer en ganska strikt plan. Att förlora 2 kilo kroppsfett motsvarar ca 3500 kalorier. För att förlora 2 kilon per vecka, måste du minska med 1000 kalorier per dag. Eliminering kan ske genom att skära ner antalet kalorier som förbrukas på en dag eller öka mängden av träning och hastigheten som du bränner kalorier på  under ditt träningspasset.

 

Naturligtvis kan detta inte vara samma för alla människor. Du måste verkligen se till att dina kalorier som du tar in och de kalorier som går ut är 1000 kalorier mindre än vad de var innan. Det är därför de mest framgångsrika viktminskarna håller en daglig dagbok. Detta kan vara så enkelt som ett papper eller en telefon app där du skriver ner och bokför dina kost- och träningsvanor.

  

Det är också rekommenderat att dela med sig av dina framsteg eller dela träningen med en vän. Deta är ett beprövat sätt för bantare att lyckas med att minska sitt småätande och hetsätande under stressiga tider vilket både kan leda till att ytterligare förbränna kalorier. Att minska 1000 kalorier per dag kan verka skrämmande men om man tänker på det i termer som att minska brödbitar, smörklickar och kakor och så vidare är det lätt att se var du kan göra små förändringar för att minska på kilona.

 

Minska 1000 kalorier per dag

 Kom ihåg att bannlysa extra kalorier kan göras direkt från köket och genom att gå till gymmet. När du börjar en kaloriminskning på 1000 kalorier per dag bör du siktar på en måttlig träning fem till sex dagar i veckan. Antalet kalorier som du förbränner beror på ditt kön, vikt, träningsintensitet och livsstil. Här är bara några exempel på hur du kan minbaserade på en person som väger 75 kilo.

 

  •         Spring på löpbandet i 20 minuter i 6 km/h: 229 kalorier
  •        Rask promenad 30 minuter: 179 kalorier
  •        Simning bröstsim 30 minuter: 189 kalorier
  •        Kickboxning i 30 minuter: 357 kalorier

 

Att ”äta mindre och rör dig mer” kan låta som ett enkelt råd men det är det bästa tankesättet för viktminskning snabbt. Kostplaner som lovar mer än en 10 kilo i viktförlust per månad kommer förmodligen att kräva mer träning och en hårdare diet än vad som är rimligt och det är dessutom ofta inte hållbart i längden. Forskare rekommenderar att kvinnor aldrig äter mindre än 1200 kalorier och män aldrig äter mindre än 1800 kalorier per dag för att hålla en hälsosam livsstil  och uppnå en hållbar viktnedgång.