Att hamna på de olika söktjänsternas första sida blir allt viktigare när det gäller att fånga upp intressenter eller kunder. Vid flera olika undersökningar har det nämligen visat sig att ca 85% av dagens kunderna i första hand söker information om produkterna de tänt köpa via internet. En siffra som dessutom ökar med tiden.

 

Därför har sökordsoptimering eller SEO som det också förkortas på engelska blivit en så viktig del av dagens digitala marknadsföring. Denna tjänst innebär att en sökordsoptimerare hjälper sin kund att optimera kundens sida så att den får högre status eller ranking hos de olika söktjänster som finns på nätet. En del av denna tjänst innebär att sökoptimeraren producerar några högkvalitativa artiklar i ämnet och länkar dessa till kundens sida. Dessa artiklar publiceras då på sidor som PageZone och höjer på så sätt statusen på kundens hemsida.

För dig som inte har budgeten att hyra in proffs kan alltid göra en hel del själv. Så länge du har tid och intresse.

Bara genom att utnyttja möjligheterna med PageZone och söka på sökordet SEO Skolan i någon sökmotor så har du en bra början.

 

Annars har vi här sammanställt några av de viktigaste delarna man bör tänka på när man ska optimera sin sida.

Tips om sökordsoptimering

INTERNA LÄNKAR:

En viktig egenskap för en hemsida är att den interna länkstrukturen är gjord på rätt sätt. Här ska du tänka på att ha så platt struktur som möjligt. Vilket innebär att sökvägarna till dina undersidor blir så korta som möjligt. Precis som här på PageZone. Du bör även försöka länka mellan dina sidor med gemensam anknytning. Det skapar en högre status hos Internets olika söktjänster.

En annan viktig sak att tänka på är att skapa interna länkar till alla dina undersidor. Men har du en stor sida så kan du såklart inte lägga upp alla länkar på första sidan. Då bör du istället lägga upp en s.k. sitemap.

 

UTGÅENDE LÄNKAR:

Här ska man vara försiktig. Utgående länkar från din sida kan både vara en fördel och en nackdel. Om du skulle länka till sidor som söktjänsterna inte är seriösa så säker du din egen status. Dessa svartlistade sidor eller bad neighbourhood som de också kallas ska man alltså undvika.

 

EXTERNA LÄNKAR:

Alla vet att externa länkar från andra sidor till din sida ger din sida en höjd status. Men att bara byta länkar mellan sidor skapar inget mervärde. En liten länk från en obetydlig sida skapar också ett minimalt mervärde. Att köpa länkar eller gå med i olika nätverk kan vara direkt farligt för din sida om det missbrukas.

Nej, här gäller det att tänka kvalitet och skaffa rätt länkar. En länk från sida som har hög status i samma ämne som din sida skapar där emot ett högt mervärde. Därför ger en välskriven artikel på PageZone ett extra högt mervärde för din sida. Länkar från sociala nätverk som diskuterar ditt ämne är ett annat bra exempel.

 

TITLAR & RUBRIKER:

Sidans titel är en av de absolut viktigaste delarna du ska tänka på när du sökoptimerar din sida. Först och främst ska inte titeln vara för lång. Sedan bör du formulera titeln så att den lockar läsaren att läsa mer samtidigt som den ska innehålla relevanta sökord. Inte helt enkelt alla gånger. Sidan olika rubriker är också viktiga. Internets söktjänster värderar nämligen dessa rubriker högre än själva texten.

 

DUBBELT INNEHÅLL:

Eller dublicate content som det egentligen kallas är en annan viktig del. Samma innehåll på flera olika ställen är inte bra för söktjänsterna. Då sänks sidans status direkt. Så använd endast eget material och lägg bara upp det en gång.

 

INNEHÅLL & STORLEK

En stor sida med mycket text och relevant information får självklart högre status hos sökmotorerna på Internet.

Dessutom får dessa sidor naturliga länkar fån olika bloggar som tar upp ämnet. Vilket höjer statusen ytterligare.

Sammanfattningsvis kan man säga att mycket unik text är bra och ännu mer text är ännu bättre…

 

Så för att lyckas med din optimering finns inga direkta genvägar. Skapa en intressant sida som marknadsförs med intressanta artiklar så kommer du nå resultat. Men det kräver såklart en hel del tålamod och tid.