Att välja system för tidrapportering och projekthantering för ett företag handlar väldigt mycket om titta på verksamheten och behoven. Man måste alltså göra ett aktivt val – och ingen lösning är “den bästa” och det finns ingen “dominerande aktör”. Detta beror naturligtvis på att företag har väldigt olika krav. Ibland tar man en tidrapporteringslösning från leverantören av ekonomiprogrammet – något som sällan är en bra idé. Det kan naturligtvis fungera – men antingen så är de lösningarna baserade på ekonomisystemet och alltså lika krångliga att använda som det eller så har leverantören bara köpt in en lösning så att de kan erbjuda något i det segmentet och är inte engagerade att det ska fungera – deras huvudprodukt är ju något annat. Eftersom de flesta system där ute jobbar med integrering mot ekonomisystem så är detta inte ett problem – men du hittar sällan en lösning hos de stora, breda ekonomisystemen som Visma.
Det är ofta att man tänker branschvis – man hör med andra företag i samma bransch. Ibland kan det funka – men faktorer som hur man jobbar och hur många man är brukar göra att det resonemanget inte fungerar. Det finns de som säljer system specialiserade på en specifik bransch. Problemet är att de sällan är flexibla och bygger på en viss arbetsmodell som man måste anpassa sin verksamhet till – man får alltså lov att se hur mycket man måste ändra sin verksamhet för ett sådant system. Sen finns det inget som säger att man har mer gemensamt med företag i samma bransch än med till exempel företag i samma storlek.
Sen kommer frågan om hur man använder systemet. Måste det installeras på datorer eller måste ni rent av ha en egen server? En molnlösning – att datan lagras hos leverantören – är oftast något man vill ha idag, även om man måste tänka på att underlag för ekonomin inte får lagras utanför Sverige. Kan man använda det på de enheter ni behöver – datorer, plattor och mobiler? Är man låst till ett märke eller operativsystem så måste ni köpa in viss specifik utrustning. En lösning som Doxus tidrapportering är bra, där man är helt oberoende av märke och typ av enhet.
 
Det viktigaste att tänka på är ändå om det är enkelt att använda för er personal. Naturligtvis så måste ni få ut alla de uppgifter som ni behöver i tydliga rapporter och de som sköter administrationen måste få uppgifter som de kan använda, men om inte personalen ute på golvet tycker det är smidigt att använda så kommer det att vara ett hinder i verksamheten.